Digital Decluttering- Τι είναι;

Λαμβάνεις ειδοποιήσεις από εφαρμογές που δεν θυμόσουν καν ότι έχεις εγκαταστήσει, ενημερώνεσαι για ό,τι συμβαίνει, την στιγμή που συμβαίνει από διάφορα ενημερωτικά sites που φροντίζουν να σε κρατάνε σε εγρήγορση ενώ ταυτόχρονα έχεις όλα αυτά τα newsletters που έρχονται και ξαναέρχονται κάθε εβδομάδα και απλά τα σβήνεις χωρίς καν να τα ανοίγεις.


Μήπως ήρθε η ώρα να δοκιμάσεις να βάλεις όλα αυτά σε μια τάξη και να ηρεμήσεις, λαμβάνοντας τον απαραίτητο χρόνο που χρειάζεσαι για να «ταξινομήσεις» όλες αυτές τις πληροφορίες;

Τι είναι το Digital Decluttering

Το Digital Decluttering είναι η διαδικασία κατά την οποία «ξεκαθαρίζουμε» τον ψηφιακό χώρο γύρω μας, όπως θα κάναμε και στο φυσικό χώρο μας, για παράδειγμα στις ντουλάπες ή τα συρτάρια μας. Όπως θα αναρωτιόμασταν για τα ρούχα στην ντουλάπα μας: «θα το ξαναφορέσω;», έτσι αφήνουμε στην άκρη όσα πράγματα δεν χρησιμοποιούμε πια, ή μας δυσκολεύουν.

Από πού να ξεκινήσεις

Το πρώτο βήμα που μπορείς να κάνεις, είναι να βάλεις σε τάξη τα αρχεία σου:

  • Επιφάνεια εργασίας

Η επιφάνεια εργασίας του laptop σου μοιάζει με εκείνη την κρεμάστρα που φορτώνεις μέχρι να πέσει;

Ξεκίνα τακτοποιώντας τα αρχεία που έχεις σκόρπια.

Δοκίμασε χρήσιμα εργαλεία για να αποθηκεύσεις τα αρχεία που συσσωρεύεις στον υπολογιστή σου (π.χ. αρχεία από ηλεκτρονικές αποδείξεις κλπ) αποθηκεύοντας τα σε κάποιο Drive ή σε κάποιο εξωτερικό σκληρό δίσκο. Έτσι δεν θα τα έχεις μπροστά σου να γεμίζουν την επιφάνεια εργασίας σου, ενώ ταυτόχρονα θα έχεις πρόσβαση όποτε το χρειάζεσαι. Αν αποφασίσεις να χρησιμοποιήσεις κάποια εφαρμογή, δημιούργησε οργανωμένους φακέλους π.χ. στο Drive ή στο Dropbox μπορείς να ξεκινήσεις βάζοντας τα αρχεία σε φακέλους και σβήνοντας όσα δεν χρειάζεσαι. Αν δεν μπορείς να αποφασίσεις που πάει τι, φτιάξε έναν φάκελο που θα ονομάσεις «διάφορα» και μετέφερε εκεί ό,τι δεν χρειάζεσαι. Όταν αποφασίσεις να τα ξανα-τακτοποιήσεις θα δεις τα αρχεία σε αυτό τον φάκελο και θα δεις ότι τελικά μάλλον δεν τα χρειάστηκες ποτέ! Βάλε στο εβδομαδιαίο πρόγραμμά σου την εκκαθάριση των αρχείων ώστε να μην χρειάζεται συνέχεια να τακτοποιείς τεράστιο όγκο αρχείων.

Κατέβασε από εδώ τα inspiring wallpapers που έχουμε ετοιμάσει  για την επιφάνεια εργασίας, που θα σου θυμίζουν να κρατάς την ισορροπία καθημερινά!

 

  • «Καθάρισε» τα social media

Ας αγγίξουμε το θέμα «social media». Καταλήγεις να κάνεις ατελείωτο scrolling και να βλέπεις νέα και φωτογραφίες από ανθρώπους που ίσως καν δεν ξέρεις; Αυτό σε επηρεάζει συναισθηματικά;

Δοκίμασε να σβήσεις ή να «κρύψεις» για λίγο διάστημα ότι σου δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα από αυτά που βλέπεις και διαβάζεις. Επίλεξε προσεκτικά τα ενημερωτικά sites που βλέπεις στην αρχική σου σελίδα και διάλεξε εκείνα που ταιριάζουν καλύτερα στην ιδιοσυγκρασία σου. Ταυτόχρονα, δοκίμασε να απενεργοποιήσεις τις ειδοποιήσεις για όλες αυτές τις ενημερώσεις για lives και νέες εκδηλώσεις και επίλεξε εσύ τι και πως θα το βλέπεις. Αν δεν θέλεις απαραίτητα να «σβήσεις» κάποιον που ακολουθείς ή είστε φίλοι, μπορείς να δοκιμάσεις την επιλογή «unfollow» ώστε να μην βλέπεις τόσο συχνά νέα του ατόμου αλλά να είστε φίλοι ή εκείνος-η να συνεχίζει να σε ακολουθεί κανονικά. Είναι σημαντικό, ο χρόνος που περνάμε online στα social media να μας δημιουργεί θετικά συναισθήματα.

  • Σταμάτα να λαμβάνεις τόσα πολλά newsletters!

Λαμβάνεις τόσα πολλά emails που στο τέλος της ημέρας δεν ξέρεις από που να αρχίσεις για να ξεκινήσεις το διάβασμα; Αναρωτιέσαι που βρήκαν το email σου και γιατί σε βομβαρδίζουν με ενημερώσεις; Κάτω από κάθε newsletter που λαμβάνεις, θα βρεις την επιλογή να διαγραφείς από τις ενημερώσεις ή να ρυθμίσεις το πόσο συχνά λαμβάνεις emails. Αφιέρωσε 10’ κάθε ημέρα να τσεκάρεις 10 από τα emails που λαμβάνεις και να σβήνεις όσα δεν σου είναι απαραίτητα. Οι σκέψεις «και αν μου χρειαστεί κάποια στιγμή να ενημερωθώ για αυτό» ή «αν μου στείλουν κάτι ενδιαφέρον» θα έρθουν, αλλά να θυμάσαι ότι αν ήταν κάτι χρήσιμο και απαραίτητο, δεν θα αναρωτιόσουν αν πρέπει να απεγγραφείς από αυτό. Επίσης, στην αρχή, μπορείς να ξεκινήσεις αφιερώνοντας 5’ επιπλέον, κάνοντας εκκαθάριση στα newsletters που έχεις λάβει παλιότερα.

  • Σβήσε όσες εφαρμογές δεν χρησιμοποιείς

Χρησιμοποιούμε πολύ λιγότερες εφαρμογές από αυτές που έχουμε εγκαταστήσει στα smartphones μας και από τις οποίες λαμβάνουμε συνεχώς ειδοποιήσεις. Σκέψου πόσες εφαρμογές πραγματικά χρειάζεσαι καθημερινά και για τις υπόλοιπες, μπορείς να δοκιμάσεις να τις σβήσεις ή να τις απενεργοποιήσεις. Έτσι δεν θα λαμβάνεις ειδοποιήσεις από όλες τις εφαρμογές που προσπαθούν να σου τραβήξουν την προσοχή για να τις χρησιμοποιήσεις ή να σου πουλήσουν κάτι.

Και το πιο σημαντικό για να τηρήσεις όλα τα παραπάνω, είναι να κρατήσεις μια ρουτίνα, βάζοντας ένα πρόγραμμα decluttering κάθε μήνα. Για να το κάνεις πιο εύκολο μπορείς να ξεκινήσεις με το να κάνεις αυτή τη διαδικασία κάθε πρώτη Παρασκευή του μήνα!
Καλή αρχή!

 

(*) Γράφει από την ομάδα του Digital Detox Experience, η Βανέσα Ματσούκα.