Πώς μπορούν να εφαρμοστούν οι πρακτικές του Digital Wellbeing στην εργασιακή καθημερινότητα;

Τον τελευταίο χρόνο, οι εργαζόμενοι στις περισσότερες εταιρίες γνώρισαν μια νέα καθημερινότητα, λόγω της εξ’ αποστάσεως εργασίας ή της εφαρμογής του υβριδικού μοντέλου εργασίας.

Πώς επηρέασε του εργαζόμενους; Πώς διαχειρίστηκαν αυτή την κατάσταση ψυχολογικά και πρακτικά;

Εδώ έχουμε συγκεντρώσει πραγματικά στοιχεία σχετικά με τον αντίκτυπο της πανδημίας στην εργασιακή καθημερινότητα. Πώς μπορούν να εφαρμοστούν οι πρακτικές του Digital Wellbeing στην εργασιακή καθημερινότητα ώστε να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των εργαζομένων; Έχουμε γράψει πολλές φορές για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η πολύωρη χρήση των ψηφιακών συσκευών στην ζωή μας επηρεάζοντας πολλές πτυχές της ζωής μας. Πριν φτάσουμε στην δοκιμή και εφαρμογή ενός Digital Detox, ας δούμε μερικές αλλαγές για την καθημερινότητά μας.

Πόσο χρόνο περνάμε online;

Πρώτα από όλα θα χρειαστεί να αξιολογήσουμε τον χρόνο που περνάμε online. Να καταλάβουμε δηλαδή τον χρόνο που περνάμε μπροστά από κάποια οθόνη, γράφοντας emails, απαντώντας σε μηνύματα, αντιδρώντας σε φωτογραφίες και video κλπ. Ο μέσος όρος των χρηστών φαίνεται ότι περνούν περίπου 2.5 ώρες μπροστά από κάποια οθόνη καθημερινά. Σε αυτό τον χρόνο, είναι πολύ πιθανό να πέσουμε στην παγίδα να κάνουμε το γνωστό «doomscrolling», δηλαδή να κάνουμε «scrolling» χωρίς να ψάχνουμε κάτι στην πραγματικότητα ή να τσεκάρουμε μανιωδώς τα email μας μήπως και έχει έρθει κάτι σημαντικό. Το πρώτο βήμα είναι να καταλάβουμε πόσο μέσα στην ημέρα μας χρησιμοποιούμε τις συσκευές μας και να πάρουμε ένα λεπτό να αξιολογήσουμε αυτό τον χρόνο- αν χρειάζεται ή όχι να τον αφιερώνουμε εκεί.

Τι εργαλεία μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε;

Υπάρχουν πολλές εφαρμογές που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να μετρήσουμε τον χρόνο που περνάμε online αλλά και να μας βοηθήσουν να μετριάσουν τον ψηφιακό χρόνο. Ταυτόχρονα όμως, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε «εργαλεία» και πρακτικές όπως το mindfulness για να μπορέσουμε να επαναφέρουμε την προσοχή μας σε ό,τι κάνουμε όπου και αν είμαστε. Με αυτό τον τρόπο θα αυξήσουμε την συγκέντρωση μας στην παρούσα στιγμή που ζούμε. Ένα άλλο «εργαλείο» που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε είναι η χειροτεχνία. Η χειροτεχνία αποτελεί έναν τρόπο δημιουργίας και ένα χόμπυ που μπορούμε να ξεκινήσουμε για να μην είμαστε online αλλά και να εξασκήσουμε την ικανότητα να συγκεντρωνόμαστε σε ότι κάνουμε.

Πώς μπορούμε να διατηρήσουμε την συνήθεια που δημιουργήσαμε;

Βάζοντας όρια! Το κινητό και ο υπολογιστής μας μας τραβούν διαρκώς την προσοχή μέσα από τις ειδοποιήσεις και τα μηνύματα. Είναι απαραίτητο να θέσουμε τα δικά μας όρια στην χρήση τους απενεργοποιώντας όσες εφαρμογές δεν χρειαζόμαστε, όσες ειδοποιήσεις μας απασχολούν περισσότερο από όσο χρειάζεται, κλπ. Δες εδώ πώς μπορείς να ησυχάσεις τον θόρυβο γύρω σου. Μια πρόσφατη έρευνα έδειξε πως όταν εργαζόμαστε και έχουμε μια απλή οπτική επαφή με το κινητό μας, μας αποσπά την προσοχή και δεν μας επιτρέπει να συγκεντρωθούμε σε οτιδήποτε και αν προσπαθούμε να κάνουμε καθώς ένα μέρος του εγκεφάλου μας απασχολείται με αυτή την ανησυχία (αν έχει φτάσει κάτι στο κινητό μας και δεν το έχουμε δει κλπ).

Ένα βήμα την φορά, μια μικρή αλλαγή, η δοκιμή κάποιων τεχνικών, μπορεί να φέρει το σωστό αποτέλεσμα! Η αύξηση της αποδοτικότητας στον χώρο εργασίας είναι μια πρόκληση που όλοι οι εργαζόμενοι καλούνται να φτάσουν αλλά πολλές φορές χρειάζεται μικρά βήματα για να κατακτηθεί.

(*) Γράφει από την ομάδα του Digital Detox Experience η Βανέσα Ματσούκα.

Πώς να μην ελέγχεις διαρκώς τα emails σου

Κάνεις το γνωστό check στις εφαρμογές του smartphone σου και καταλήγεις να ελέγχεις τα Εισερχόμενά σου να δεις αν έχει έρθει κάποιο νέο email, ανεξάρτητα από την ημέρα και την ώρα;

Κατά μέσο όρο ελέγχουμε το φάκελο των Εισερχομένων μας 77 φορές την ημέρα. Τις περισσότερες φορές το κάνουμε από συνήθεια, χωρίς να το καταλαβαίνουμε, μαζί με τον υπόλοιπο έλεγχο στις εφαρμογές που χρησιμοποιούμε συχνά. Τα smartphones και οι υπολογιστές έχουν καταλήξει να είναι πηγές άγχους και πίεσης αντί για μέσα επικοινωνίας λόγω της άμεσης σύνδεσης με την δουλειά.

Τι μπορείς να κάνεις όμως για να μειώσεις τον χρόνο που αφιερώνεις στον έλεγχο των emails σου;

Κλείσε τις ειδοποιήσεις

 

Αν μας παρακολουθείς, θα έχεις διαβάσει ότι λέμε πολύ συχνά ότι είναι πολύ σημαντικό να μειώσεις τις ειδοποιήσεις που δέχεσαι από τις διάφορες εφαρμογές καθώς σου τραβάνε την προσοχή και σε αποσυντονίζουν ενώ ξεκινάς να κάνεις κάποια δραστηριότητα. Μόλις έρθει η ειδοποίηση για την άφιξη του email, το ελέγχεις και καταλήγεις να απαντάς σε αυτό. Η πρόταση συνήθως ξεκινάει: «Να ελέγξω λίγο περί τίνος πρόκειται και θα απαντήσω αργότερα», τις περισσότερες φορές καταλήγεις να απαντήσεις επιτόπου ή να σε απασχολήσει η απάντηση που θα δώσεις.

Δημιούργησε μια καθημερινή ρουτίνα ελέγχου των emails

Οι έρευνες δείχνουν ότι χρειαζόμαστε 25’ από την στιγμή που θα ελέγξουμε τα emails μας, για να επιστρέψουμε στην παραγωγική κατάσταση που είμασταν πριν φτάσει η ειδοποίηση τους. Αν όμως ορίζαμε εμείς ποιες συγκεκριμένες ώρες θα ελέγχουμε τα emails μας μέσα στην ημέρα; Για παράδειγμα, για όσο είμαστε στην δουλειά, μπορούμε να εφαρμόσουμε να ελέγχουμε τα emails μας το πρώτο 10’ της ώρας- επικεντρώνοντας την προσοχή μας ό,τι κάνουμε για την υπόλοιπη ώρα. Ενώ την ώρα που βρισκόμαστε στο σπίτι μας, μπορούμε να ελέγχουμε τα email μας έως κάποια συγκεκριμένη ώρα το απόγευμα ώστε να χαλαρώσουμε στον υπόλοιπο χρόνο.

Σβήσε ό,τι δεν σε αφορά

Πόσες φορές έχεις λάβει μέσα στην ημέρα emails που δεν σε αφορούν; Πόσες φορές έχεις γραφτεί σε newsletters που δεν σε ενδιαφέρουν πια και που τα λαμβάνεις γιατί «κάποτε» γράφτηκες «κάπου». Αφιέρωσε 10’ να κάνεις unsubscribe από τους λογαριασμούς που σου στέλνουν emails που δεν διαβάζεις ποτέ.

Το δικαίωμα στην αποσύνδεση

Κράτησε την «απόσταση» που χρειάζεσαι από την δουλειά σου, καθώς δεν είναι υποχρέωσή σου να απαντάς σε μηνύματα, emails και κλήσεις εκτός του ωραρίου εργασίας σου. Διάβασε εδώ περισσότερα για το δικαίωμα στην αποσύνδεση που θεσπίστηκε μόλις φέτος(!).

Τι είναι το Zoom Fatigue και πως θα το αντιμετωπίσεις;

Η έννοια του Zoom Fatigue

Η έννοια του Zoom Fatigue δημιουργήθηκε κατά την διάρκεια της καραντίνας, όπου περάσαμε περισσότερο χρόνο μπροστά από τις οθόνες μας για να συμμετέχουμε σε meetings και events, αντικαθιστώντας την επαφή από κοντά.  Η καραντίνα πέρασε αλλά η συνήθεια παρέμεινε.

Ο όρος προέκυψε από τις λέξεις “zoom” και “fatigue” αντίστοιχα, όπου αναφέρονται στην κούραση που δημιουργείται από την χρήση των προγραμμάτων διαδικτυακών συναντήσεων όπως η εφαρμογή «zoom».

Οι περισσότεροι που δουλεύουν εξ’ αποστάσεως σε μόνιμη βάση καταλαβαίνουν απόλυτα την «κούραση» που δημιουργείται από την χρήση των προγραμμάτων για διαδικτυακές συναντήσεις. Η έρευνα που δημοσιεύτηκε από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ, δείχνει πως τα άτομα που συμμετέχουν διαρκώς σε video-calls νιώθουν συναισθηματικά εξουθενωμένοι από την διαδικασία ενώ αναζητούν τρόπους να συναντιούνται από κοντά με τους συνεργάτες τους.

Οι ερευνητές στην ίδια έρευνα προτείνουν 4 συμβουλές που μπορούμε να εφαρμόσουμε για να αντιμετωπίσουμε το Zoom Fatigue:

  • Μείωση του “Full screen view” και ελαχιστοποίηση των παραθύρων

Φαίνεται ότι το να βλέπουμε από τόσο κοντινή απόσταση τους ανθρώπους σε μια βίντεο κλήση ενώ μας κοιτούν και περιμένουν από εμάς μια απάντηση ή ένα νεύμα, μπορεί να είναι πολύ έντονο και να μας δημιουργήσει ποικίλα συναισθήματα. Στις συζητήσεις που πραγματοποιούνται από κοντά είναι πιο εύκολο να διατηρηθεί η ισορροπία, καθώς η βλεμματική επαφή διακόπτεται και κάθε φορά που μιλάμε σε κάποιον γυρνάμε ολόκληρο το σώμα και την στάση μας. Κατά την διάρκεια της βίντεο κλήσης αυτό δεν συμβαίνει, καθώς αναγκαστικά θα πρέπει να απευθυνόμαστε σε όλους και όλοι να «εισέρχονται» στον προσωπικό μας χώρο.

  • Αφαίρεση του “Self view”

Οι ερευνητές της ίδιας έρευνας, αναφέρουν ότι το να κοιτάμε τον εαυτό μας διαρκώς σε έναν καθρέπτη μας δυσκολεύει στην αξιολόγηση των συναισθημάτων μας και της αυτοκριτικής που ασκούμε. Υποστηρίζουν πως η διαρκής επαφή με την εικόνα μας, ενώ εργαζόμαστε ή κοινωνικοποιούμαστε «τραβάει» την προσοχή μας από την ουσιαστική κουβέντα με τους συνομιλητές μας και μπορεί να είναι εξουθενωτικό για τον εαυτό μας.

  • Διαλείμματα με ηχητικές κλήσεις χωρίς βίντεο

Μπορεί να έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε πλέον τους συνομιλητές μας ενώ μιλάμε, αλλά θα μας βοηθήσει να δημιουργούμε κάποια διαλείμματα μέσα στην ημέρα μας όπου θα συμμετέχουμε σε κλήσεις μόνο με ήχο, τα παραπάνω συναισθήματα θα κατευναστούν και ίσως οι συναντήσεις γίνουν πιο παραγωγικές.

  • Κίνηση και κάμερα

Είναι πολύ σημαντικό να κινούμαστε μέσα στην ημέρα μας καθώς η πολύωρη στάση μπροστά στον υπολογιστή μπορεί να φέρει συνέπειες. Οι βιντεοκλήσεις δεν βοηθούν στην ενθάρρυνση για κίνηση, αλλά μπορούμε να τις προσαρμόσουμε στις ανάγκες μας. Για παράδειγμα, κατά την διάρκεια της συνάντησης μπορούμε να σηκωθούμε όρθιοι και να συνεχίσουμε την κουβέντα έτσι ή ακόμα και να κρατήσουμε σταθερή την κάμερα σε ένα σημείο ενώ κινούμαστε στο χώρο και μιλάμε με την ομάδα μας.

Ας προσπαθήσουμε να βρίσκουμε τρόπους να κάνουμε τη ζωή μας πιο ευέλικτη, για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε εμάς, τους γύρω μας αλλά και την παραγωγικότητα και την αποδοτικότητά μας.

Πώς επιτυγχάνουμε καλύτερη γραπτή επικοινωνία; Παραδείγματα!

Στέλνεις ένα email με αρκετές πληροφορίες, πολλές ερωτήσεις από τις οποίες περιμένεις απαντήσεις από τον συνομιλητή σου. Η απάντηση που λαμβάνεις είναι: "ΟΚ" χωρίς να έχει απαντήσει σε καμία ερώτηση. Αυτόματα θα αρχίσεις να αμφιβάλλεις για το αν τα διάβασε (ενώ μπορεί να τα έχει διαβάσει όλα), αν δεν γνώριζε τις απαντήσεις, κλπ. Πώς θα ήταν όμως ο καλύτερος τρόπος να απαντήσει;

Διάβασε περισσότερα →

Mindfulness κατά την διάρκεια της δουλειάς, το χρειαζόμαστε;

Ξεκινώντας να διαβάζετε αυτό το άρθρο, θα είχε ενδιαφέρον αν κάνατε μια παύση για να ανασύρετε την σημερινή ή χθεσινή μέρα στην δουλειά. Πιθανόν διάλογοι (και e-διάλογοι στις COVID-19 μέρες που διανύουμε), emails, deadlines, εναλλαγή οθονών, meetings, ειδοποιήσεις κτλ να εναλλάσσονταν με ταχύτητα.

Διάβασε περισσότερα →

Η Nannuka καινοτομεί ξανά, κάνοντας μια παύση από τα social media- Συνέντευξη

Παγκοσμίως, πολλές εταιρίες απενεργοποιούν ή κάνουν μια παύση από τους λογαριασμούς τους στα social media για κάποιο χρονικό διάστημα ακολουθώντας το παγκόσμιο Slow Media Movement και μειώνοντας το «ψηφιακό αποτύπωμά» τους στα social media. Κάποιες από αυτές επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν μόνο κάποια από τα κανάλια επικοινωνίας τους, αποφεύγοντας την διαρκή έκθεση σε όλα τα κοινωνικά δίκτυα, επενδύοντας στην αληθινή εμπειρία των πελατών τους. Τα πιο γνωστά παραδείγματα αυτής της πρακτικής είναι η Tesla, η εταιρία καλλυντικών Lush, η βρετανική αλυσίδα pub Wetherspoon αλλά και η Bottega Veneta.

Τι συμβαίνει όμως στην Ελλάδα;

Η Nannuka αποσυνδέεται

Στην Ελλάδα, η πρώτη εταιρία που καινοτομεί (για ακόμη μια φορά) και τολμάει να αποσυνδεθεί από τους εταιρικούς λογαριασμούς της στα social media είναι o όμιλος Nannuka. Εμείς μιλήσαμε με την ομάδα Marketing του ομίλου σχετικά με την απόφασή τους:

Πως αποφασίσατε να προβείτε στην προσωρινή παύση των social media accounts της Nannuka και να κάνετε το δικό σας social media detox; Για πόσο καιρό σκέφτεστε να το διατηρήσετε;  

Είχαμε αρκετό χρόνο να σκεφτούμε μέσα στην πανδημία. Πως θέλουμε να μας βρει η επόμενη ημέρα ως επιχείρηση, ως ομάδα, ως ανθρώπους. Η διαίσθηση έγινε απόφαση, όταν “μιλήσαμε” μέσω ερωτηματολογίου με εκατοντάδες μέλη μας και μας επιβεβαίωσαν και εκείνοι με την σειρά τους ότι τα social media πλέον έχουν εξελιχθεί σε κάτι τελείως διαφορετικό από αυτό που ήταν όταν ξεκίνησαν. Και πως και οι ίδιοι έχουν ανάγκη από ένα Social Media Detox αλλά για διάφορους λόγους δεν μπορούν να το πετύχουν. Εκεί ταρακουνηθήκαμε. Σχετικά με την χρόνο που θα διαρκέσει το detox, θεωρούμε οτι θα επανέλθουμε με αφορμή μιας μεγάλης ανακοίνωσης, όταν δηλαδή έχουμε να πούμε/ανακοινώσουμε κάτι σημαντικό για τους followers μας και σε αυτό το πλαίσιο θα κρατήσουμε και την επαφή μας απο εκεί και πέρα. Χωρίς spamming & παραφωνία, λίγα αλλά καλά.

Δεδομένου ότι είστε από τις πρώτες εταιρίες στην Ελλάδα που προχωράει σε ένα social media detox, θα προτρέπατε και άλλες εταιρίες να ακολουθήσουν το Slow Media Movement που αναπτύσσεται παγκοσμίως, μειώνοντας την χρήση των social media accounts τους;

Έχοντας πλέον σχεδόν 1 μήνα που απέχουμε εταιρικά απο τα social media, μπορούμε να πούμε με σιγουριά οτι ήταν η σωστή απόφαση και θα προτρέπαμε και άλλες εταιρείες να μπούνε στην ίδια λογική.  Μέσα σε αυτό το μικρό διάστημα έχουμε καταφέρει να αφουγκραστούμε διαφορετικά το κοινό μας, έχουμε καταφέρει να διερευνήσουμε επιπλέον τρόπους επικοινωνίας & reach out και αυτό μας έχει φέρει έναν αέρα ανανέωσης εσωτερικά. Αξίζει σε αυτό το σημείο να πούμε ότι το detox το είδαν πολύ θετικά τόσο τα Media όσο και τα μέλη μας κάτι που μας δείχνει ότι και το Ελληνικό mindset αρχίζει να κινείται προς αυτή την κατεύθυνση σιγά σιγά.

Με ποιους τρόπους σκοπεύετε να κρατήσετε την επικοινωνία με το κοινό σας;

H στρατηγική μας είναι πλέον πιο ξεκάθαρη, πιο ελεύθερη και η σκέψη μας εντελώς out of the box οπότε η επικοινωνία μας θα γίνεται όλο και καλύτερη. H “φωνή” μας θα είναι πλέον πιο έντονη, στοχευμένη και ηχηρή ξεκινώντας άμεσα με το Nannuka Voice ως "Ομπρέλα Επικοινωνίας" που θα συμπεριλαμβάνει Podcasts, Clubhouse συναντήσεις και βίντεο με one to one συναντήσεις όπου θα συζητάμε θέματα φροντίδας, επικαιρότητας και οποιοδήποτε θέμα μας ζητάει το κοινό μας να αναλύσουμε. Η πρώτη συνέντευξη έκπληξη του Nannuka Voice, θα είναι ενδεικτική για την πορεία και γραμμή που θέλουμε να ακολουθήσουμε.

Η επικοινωνιακή στρατηγική του Ομίλου μεγαλώνει και εκσυγχρονίζεται πάντα με γνώμονα όλα τα μέλη μας και τις ανάγκες τους.

 

 

Διαχειρίσου τον χρόνο που περνάς online αποδοτικά!

Διαχειρίσου τον χρόνο που περνάς online αποδοτικά!

Ξεκινάς ένα task και βλέπεις το κινητό να αναβοσβήνει με ένα νέο μήνυμα που ήρθε σε εκείνη την ομαδική συζήτηση, το (1) στην καρτέλα του Facebook να αναβοσβήνει, τα email που καταφτάνουν στον προσωπικό και επαγγελματικό σου λογαριασμό να αυξάνονται, ενώ περνάει και εκείνος ο συνάδελφος που κάτι ξέχασε να σου πει στο πρωινό meeting… τι είχες ξεκινήσει να κάνεις είπαμε;

Το multitasking δεν σε βοηθάει

Είναι γεγονός ότι δεν είναι εύκολο να «μειώσεις τον θόρυβο» που υπάρχει γύρω σου για να συγκεντρωθείς σε ό,τι κάνεις κάθε φορά γιατί η ζωή κινείται και σίγουρα κάτι μπορεί να σε διακόψει. Ταυτόχρονα, είναι τόση μεγάλη η πίεση των απαιτήσεων του χρόνου που απαιτούν όλες οι εργασίες που έχουμε αναλάβει που το multitasking θεωρείται μονόδρομος. Είναι όμως;

Φαίνεται πως τα τελευταία χρόνια οι έρευνες στρέφονται στην μεγάλη «επανάσταση» των 00s που ήταν το multitasking. Τα τελευταία 20 χρόνια έχει καθιερωθεί ότι όταν «κάνεις πολλά πράγματα ταυτόχρονα» θεωρείσαι ταλαντούχος, ότι είναι προσόν και ότι θα φτάσεις πιο γρήγορα στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Οι έρευνες όμως των τελευταίων χρόνων δείχνουν ότι τελικά όταν εφαρμόζουμε το multitasking, το μόνο που καταφέρνουμε είναι να κάνουμε ταυτόχρονα μισο-τελειωμένα tasks, να μας δημιουργείται άγχος να τα προλάβουμε όλα ενώ ουσιαστικά δεν απολαμβάνουμε τίποτα από ότι έχουμε αναλάβει. Ειδικά τα τελευταία χρόνια, λόγω των πολλών ερεθισμάτων που δεχόμαστε από τον ψηφιακό κόσμο, το μυαλό μας προσπαθεί να συγκεντρωθεί σε 3-4 διαφορετικά σημεία και καταλήγει να μπερδεύεται και εμείς να απογοητευόμαστε.

Λίγη ησυχία!

Πώς θα αποφύγεις όλο αυτόν τον «θόρυβο» που υπάρχει γύρω μας;

  • Το πιο σημαντικό βήμα είναι να αποφασίσεις ότι θα κάνεις ένα πράγμα την φορά. Τι σημαίνει αυτό; Ότι αν έχεις ξεκινήσει να γράφεις ένα σημαντικό email, κλείσε όλες τις υπόλοιπες καρτέλες στον browser σου και επικεντρώσου σε αυτό που κάνεις εκείνη την στιγμή. Θα σε βοηθήσει να συγκεντρωθείς καλύτερα και να μην χάνεις την ροή της σκέψης σου.
  • Το επόμενο βήμα είναι να μειώσεις τα ερεθίσματα που δέχεσαι από όλες τις ψηφιακές συσκευές γύρω σου. Προσπάθησε να μειώσεις τις ειδοποιήσεις που έρχονται στο κινητό σου, ελέγχοντας ποιες και γιατί τις χρειάζεσαι. Έτσι την επόμενη φορά που θα προσπαθείς να συγκεντρωθείς σε κάτι, δεν θα σε αποσπάσει η ειδοποίηση που μόλις έφτασε στο κινητό ή τον υπολογιστή σου ενώ θα έχεις εσύ τον έλεγχο των νέων που μαθαίνεις, στο χρόνο που εσύ θέλεις. Ξέρεις ότι το μυαλό μας χρειάζεται 23’ να επανέλθει στο επίπεδο συγκέντρωσης που είχε μετά από μια ειδοποίηση που έχουμε λάβει;
  • Αν δυσκολεύεσαι να κλείσεις κάποιες από τις καρτέλες στον υπολογιστή σου ή να συγκεντρωθείς για κάποιο συγκεκριμένο χρονικό διάστημα σε ένα task, μπορείς να δοκιμάσεις να χρησιμοποιήσεις κάποιες από τις εφαρμογές ή extensions στο browser σου. Θα σε βοηθήσουν να απενεργοποιήσεις για όσο διάστημα χρειάζεσαι τα sites που μπορεί να σου τραβάνε την προσοχή (π.χ. social media) ή να σε χρονομετρούν ώστε να έχεις ένα χρονικό πλαίσιο για να κάνεις την εργασία που έχεις επιλέξει.
  • Πες όχι. Όταν εκείνος ο συνάδελφος θυμηθεί κάτι την ώρα που έχεις συγκεντρωθεί και θεωρήσει ότι πρέπει να στο πει εκείνη την στιγμή που το θυμήθηκε, πες του ευγενικά ότι θα τα πείτε σε 10’! Το ίδιο ισχύει και αν δουλεύεις από το σπίτι, όπου μπορείς να μιλήσεις με τους υπόλοιπους ανθρώπους που μένετε μαζί, ξεκαθαρίζοντας ότι όταν έχει συγκεντρωθεί σε κάτι είναι σημαντικό να μην σε διακόπτουν.

Είναι σημαντικό να ορίζεις εσύ το χρόνο που θέλεις για το κάθε task ώστε στο τέλος της ημέρας να προλαβαίνεις όλα όσα έχεις να κάνεις!

(*) Γράφει από την ομάδα του Digital Detox Experience, η Βανέσα Ματσούκα.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε αρχικά στο epixeiro.gr.

 

Digital Wellbeing στον εργασιακό χώρο

Τι σημαίνει Digital Wellbeing στον εργασιακό χώρο; Πώς γίνεται να βρει κανείς την ψηφιακή ισορροπία όταν είναι υποχρεωτικά πολλές ώρες μπροστά από κάποια οθόνη τις περισσότερες ώρες της ημέρας;

Εξ’ αποστάσεως εργασία

Λόγω της πανδημίας, οι εταιρίες έχουν στραφεί σε ένα υβριδικό πλαίσιο εργασίας, όπου «μοιράζουν» τις μέρες εργασίας μεταξύ γραφείου και σπιτιού. Όπως φαίνεται, πολλές πολυεθνικές θα διατηρήσουν αυτό το μοντέλο και μετά το τέλος της πανδημίας καθώς δείχνει ότι έχει καλύτερα αποτελέσματα στους εργαζόμενους, ενώ άλλες το εφαρμόζουν εδώ και χρόνια. Συγκεκριμένα, φαίνεται πως οι ίδιοι οι εργαζόμενοι προτιμούν τον συγκεκριμένο συνδυασμό εργασίας καθώς τους προσφέρει ευελιξία, περισσότερο ελεύθερο χρόνο και επιλογές.

Το πρόβλημα

Παρατηρείται όμως ότι έχουν δημιουργηθεί και προβλήματα λόγω της αύξησης των ωρών που δαπανούνται online από το σπίτι. Η έρευνα της One Poll δείχνει πως 6 στους 10 εργαζόμενους έχουν αποκτήσει πόνους στα άκρα (καρποί, κλειδώσεις, αυχένας κλπ) λόγω της πολύωρης στάσης μπροστά από τις οθόνες. Ενώ ταυτόχρονα, 2 στους 3 εργαζόμενους αναφέρουν ότι η πρώτη τους κίνηση μόλις ξυπνήσουν είναι να «ελέγξουν» το κινητό τους ενώ ελέγχουν για νέα email μετά τις 23.00. Σε σχέση με την πανδημία, τα 2/3 αυτών νιώθουν ότι βρίσκονται κοντά στο burnout καθώς περνούν ακόμα περισσότερες ώρες online.

Προκύπτει ότι οι εφαρμογές συμβουλών ή/και προγραμμάτων Digital Wellness αποτελεί μονόδρομο για την καλύτερη απόδοση και υγεία των εργαζομένων. Αρκετές εταιρίες έχουν ξεκινήσει να εφαρμόζουν διάφορες πρακτικές όπως για παράδειγμα η HSBC όπου εφαρμόζει «τα απογεύματα της Παρασκευής χωρίς τηλεδιασκέψεις».

Πώς μπορεί να εφαρμοστεί το Digital Wellness στον χώρο εργασίας

Το πιο σημαντικό βήμα για να επιτευχθεί ένα Digital Wellness transformation σε μια επιχείρηση είναι η παρατήρηση της υπάρχουσας κατάστασης. Ποιο μοντέλο έχει αναπτυχθεί τώρα; Οι εργαζόμενοι «μοιράζονται» μεταξύ τηλεργασίας και παρουσίας στον χώρο; Έχουν εκπαιδευτεί στην ορθή αντιμετώπιση της κατάστασης;

Η έρευνα της Wiley Beyond δείχνει ότι το 76% των εργαζομένων δεν έχουν εκπαιδευτεί στην εξ’ αποστάσεως εργασία και το 61% των εργαζομένων δεν έχει πραγματοποιήσει κάποια συζήτηση με τα ανώτερα στελέχη για το πως αντιμετωπίζουν συναισθηματικά τα νέα δεδομένα εργασίας, ενώ το 36% ανησυχούν για τις μακροπρόθεσμες συνέπειες στην ψυχική τους υγεία.

Πρακτικές συμβουλές για τον εργοδότη

Ο εργοδότης μπορεί να ξεκινήσει δημιουργώντας ένα κλίμα εμπιστοσύνης και κατανόησης μεταξύ εκείνου και των εργαζόμενων. Με αυτό τον τρόπο θα γνωρίσει καλύτερα τις ανάγκες που έχουν δημιουργηθεί στην παρούσα περίοδο. Ταυτόχρονα, εφαρμόζοντας κάποιες απλές συμβουλές, όπως την τήρηση του ωραρίου και εκτός γραφείου και την ενημέρωση των εργαζομένων σχετικά με αυτό. Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετώπισαν οι εργαζόμενοι ήταν η καταπάτηση του δικαιώματος στην αποσύνδεση. Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος φυσικά είναι η εφαρμογή ολοκληρωμένων προγραμμάτων digital wellness εντός της επιχείρησης, όπου ο εργαζόμενος εκπαιδεύεται στην σωστή χρήση της τεχνολογίας στην εργασιακή καθημερινότητά του, χρησιμοποιώντας αποδοτικά τον χρόνο εργασίας του. Δες περισσότερα για τα digital wellness workshops που οργανώνουμε και είναι προσαρμοσμένα σε εταιρικό πλαίσιο.

Πρακτικές συμβουλές για τον εργαζόμενο

Ο εργαζόμενος μπορεί να ξεκινήσει δημιουργώντας μια νέα εργασιακή ρουτίνα, όπου ανάλογα με το μοντέλο εργασίας που έχει δημιουργηθεί στην παρούσα περίοδο να προσαρμοστεί στην καθημερινότητά του. Πιο συγκεκριμένα, κρατώντας ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα ωρών που εργάζεται (όπως θα έκανε αν ήταν στο γραφείο) αλλά και δημιουργώντας ένα περιβάλλον γύρω του που θα έμοιαζε με τον εργασιακό χώρο. Εδώ δεν ταιριάζουν οι πιτζάμες και το laptop στο κρεβάτι φυσικά! Ταυτόχρονα, είναι πολύ σημαντικό για τον εργαζόμενο να συγκεντρώνεται σε ένα task κάθε φορά, ώστε να μην αποσπάται η προσοχή τους από διάφορα ερεθίσματα καθώς το multitasking φαίνεται ότι δεν είναι πια αποδοτικό. Σε αυτή την προσπάθεια μπορεί να λάβει πολύ σημαντικό ρόλο το mindfulness. Το mindfulness είναι ένας τρόπος για να αυξηθεί η συγκέντρωση σε μια εργασία καθώς εξασκείται η πρακτική της συγκέντρωσης της προσοχής στην παρούσα στιγμή. Περισσότερα για το mindfulness εδώ.

(*) Γράφει από την ομάδα του Digital Detox Experience, η Βανέσα Ματσούκα.

Digital Wellness στην εργασία και ο ρόλος του εργοδότη στην εποχή της πανδημίας

Digital Wellness στην εργασία και ο ρόλος του εργοδότη στην εποχή της πανδημίας

Οι πολλές ώρες εργασίας και η ακόλουθη επιτυχία φέρνουν συνήθως χαρά, συχνά όμως φέρνουν και συναισθήματα εξουθένωσης λόγω της έλλειψης χρόνου για την προσωπική ζωή. Ειδικά όσοι δουλεύουν σε τομείς που η διαρκής συνδεσιμότητα είναι απαραίτητη περνούν καθημερινά πολλές ώρες μπροστά από κάποια οθόνη.

Τον τελευταίο χρόνο, κατά τη διάρκεια του lockdown, φαίνεται ότι η κατάσταση έχει χειροτερέψει αρκετά, καθώς τα όρια μεταξύ της προσωπικής και της επαγγελματικής ζωής έχουν γίνει δυσδιάκριτα, δεδομένου ότι οι περισσότερες δραστηριότητες γίνονται πλέον online.

Πώς η υπερβολική συνδεσιμότητα μας επηρεάζει αρνητικά;

Κατά τη διάρκεια της πανδημίας διάφοροι χώροι του σπιτιού μετατράπηκαν σε γραφεία και ο προσωπικός χρόνος άρχισε να επηρεάζεται σημαντικά. Ο προσωπικός και ο επαγγελματικός χρόνος δαπανάται μπροστά από τις οθόνες και το ζήτημα της ισορροπίας στην ψηφιακή μας ζωή αποτελεί τελευταία έγνοια. Νέες ανησυχίες φαίνεται ότι προκύπτουν αυτό το διάστημα, όπως η αναζήτηση στο Google που αυξήθηκε κατά 300% και αναφέρεται στο ερώτημα: «Πώς να έχω καλύτερη συγκέντρωση».

Αυτό επιβεβαιώνει τα ευρήματα των ερευνών ότι η υπερβολική χρήση των οθονών επηρεάζει τη συγκέντρωση, την αποδοτικότητα και δημιουργεί μια σειρά από σωματικές παθήσεις που επηρεάζουν την καθημερινότητα. Ενδεικτικά, έχει συνδεθεί με μυοσκελετικά προβλήματα (λόγω της σύνδεσης της με την καθιστική ζωή), οφθαλμολογικά προβλήματα αλλά και ψυχολογικές συνέπειες όπως οι δυσκολίες στην διάθεση των ανθρώπων.

Η τεχνολογία μας δίνει μια σειρά από οφέλη, όπως την ευελιξία να εργαστούμε από όπου θέλουμε μέχρι το να μπορούμε να συνδεθούμε άμεσα με όλο τον κόσμο. Η υπερβολική όμως χρήση της μπορεί να μας φέρει τα αρνητικά αποτελέσματα.

Πώς μπορεί ο εργαζόμενος να ανταπεξέλθει σε αυτή την παράξενη συνθήκη της πανδημίας;

Από τη στιγμή που δεν μπορεί να αποφευχθεί η εργασία από το σπίτι, κάποια βασικά βήματα που μπορούμε να κάνουμε για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στη νέα καθημερινότητα είναι:

  • Να μην χρησιμοποιούμε το κρεβάτι ως γραφείο, παίρνοντας το laptop μαζί μας. Στην αρχή του remote working μπορεί να φαινόταν ως ενδιαφέρουσα προοπτική αλλά στην πορεία, όσοι το δοκίμασαν, ξέρουν ότι δεν είναι αποδοτικό. Το υπνοδωμάτιο είναι σημαντικό να αποτελεί ένα χώρο χαλάρωσης και ξεκούρασης. Αν συνδέσουμε ένα στρεσογόνο παράγοντα, όπως είναι η δουλειά, με τον χώρο που κοιμόμαστε αναμφίβολα δεν θα μπορέσουμε να αποσυμπιεστούμε. Γενικότερα, είναι σημαντικό να «κρατάμε» τον χώρο που κοιμόμαστε μακριά από τις οθόνες μας, καθώς η αποσύνδεση μας για κάποια ώρα πριν τον ύπνο βοηθάει στην καλύτερη ποιότητα του.
  • Να δοκιμάσουμε να έχουμε έναν χώρο στο σπίτι μας που θα καθόμαστε αποκλειστικά για να εργαζόμαστε. Για παράδειγμα, μπορεί να είναι μια γωνιά του σπιτιού με ένα τραπέζι και μια καρέκλα όπου θα ξέρουμε ότι εκεί εργαζόμαστε. Μας βοηθάει να κρατάμε μια σταθερή ρουτίνα και να προσομοιάζουμε το χώρο εργασίας μας.
  • Να μιλάμε καθημερινά με τους συναδέλφους μας. Η επικοινωνία στο χώρο εργασίας αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα αποδοτικότητας. Ας προσπαθήσουμε να αποφύγουμε την γραπτή επικοινωνία μέσα από όλες τις εφαρμογές Instant Messaging (όπως το slack κτλ) και ας προσπαθήσουμε να το αντικαταστήσουμε με ένα γρήγορο τηλεφώνημα ή μια γρήγορη βόλτα για όσους μένουν πιο κοντά μας. Θα μας βοηθήσει να γίνουμε πιο δημιουργικοί και παραγωγικοί.
  • Να κάνουμε συχνά διαλείμματα εκτός της οθόνης. Μπορεί να είναι από το να βγούμε στο μπαλκόνι μέχρι να πάμε μια βόλτα γύρω από το σπίτι μας.

Ο ρόλος του εργοδότη στην ψηφιακή εξουθένωση

Η ψηφιακή ισορροπία δεν επιτυγχάνεται μόνο μέσα από την προσωπική προσπάθεια του εργαζόμενου αλλά είναι απαραίτητη η υποστήριξη από τον εργοδότη.

Σύμφωνα με την έρευνα του Wiley Beyond, περισσότερο από το 83% των εργαζομένων αναζητούν καθοδήγηση από τους εργοδότες τους για την πίεση που νιώθουν με την εργασία εξ αποστάσεως (remote work).

Οι εργοδότες είναι απαραίτητο να υποστηρίξουν και να προμηθεύσουν του εργαζομένους τους με τα κατάλληλα εργαλεία και να τους προσφέρουν ερεθίσματα και εναλλακτικές επιλογές για να βρουν την ισορροπία. Πώς όμως μπορεί να γίνει αυτό κατά τη διάρκεια αποφυγής συνωστισμού όπου τα οργανωμένα meetings δεν επιτρέπονται;

Μπορούν να προσφέρουν προγράμματα wellness, εκγύμνασης του μυαλού και του σώματος αλλά και να ενισχύσουν την offline επικοινωνία μεταξύ τους. Μια βόλτα σε ένα κεντρικό πάρκο της πόλης, ή μικρές συναντήσεις ανά τμήματα, τηρώντας τα μέτρα ασφαλείας μπορούν να φέρουν κοντά τους εργαζόμενους και να νιώσουν και πάλι ότι είναι μέρος μιας ομάδας. Οι προτροπές για να τηρηθούν συγκεκριμένες ώρες online εργασίας και η αποφυγή αποστολής email και μηνυμάτων εκτός των ωρών εργασίας που έχουν συμφωνηθεί φέρνουν πάντα θετικά αποτελέσματα. Ταυτόχρονα, η συζήτηση και καθοδήγηση προσφέρει την αίσθηση ασφάλειας στους εργαζομένους, ώστε να επιτύχουν τους στόχους που έχουν θέσει.

(*) Γράφει από την ομάδα του Digital Detox Experience, η Βανέσα Ματσούκα.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε αρχικά στο epixeiro.gr.

Δεν μου φτάνει ο χρόνος

Συχνά νιώθουμε δυσάρεστα επειδή οι ώρες της ημέρας φαντάζουν να μην είναι αρκετές για να ανταποκριθούμε στην online και offline καθημερινότητά μας. Πώς όμως μπορούμε να “κερδίσουμε” περισσότερο χρόνο μέσα στην ημέρα;

Διάβασε περισσότερα →

10 τρόποι για να οργανώσεις το χρόνο σου

O David Levitin, καθηγητής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο McGill, στο βιβλίο του «The organized mind: Thinking Straight in the Age of Information Overload», προτείνει 10 τρόπους για την οργάνωση του χρόνου μας και των πληροφοριών που δεχόμαστε καθημερινά.

Διάβασε περισσότερα →